سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، پرده ای جلوگیر از آفت هاست . [امام علی علیه السلام]
کد نویسی در طراحی سایت

هنگام ایجاد یک سایت، انتخاب رنگ مطلوب، به رغم اینکه بسیار آسان به نظر می رسد، یکی از سخت ترین وظایف طراح وب سایت است. برقراری ارتباط بهتر با بیننده، تقویت ایده پشت ذهن و معروف کردن نام تجاری، انتخاب پالت رنگی مناسب بسیار مهم به نظر می رسد.

چگونه رنگ ها را انتخاب کنیم؟

محققان معتقدند رنگ ها تا حد زیادی بر روی ذهن و طرز فکر افراد موثرند. طرح رنگی که شما بر روی وب سایت خود استفاده می کنید می تواند بازدید کنندگانتان را به هدفتان برساند (به عنوان مثال خرید محصول شما و یا درخواست خدماتتان) و یا اینکه باعث شود در اولین بازدید، بیننده سایت شما را ترک کند و دیگر به آن باز نگردد. حتی اگر آنها از دنیای رنگ ها نیز اطلاعات چندانی نداشته باشند بطور غیر مستقیم بر روی تصمیم آنها مبنی بر ترک وب سایت و یا ادامه بازدید اثر می گذارد.

صرف نظر از زمینه فعالیت، در حال حاضر چند راهنمایی برای انتخاب مناسب در اختیار شما قرار می دهیم:

1. از طیف رنگ های طبیعی استفاده کنید

رنگ های طبیعی بسیار دل نواز تر از رنگ های مصنوعی هستند. رنگ هایی مانند سبز، آبی و قرمز خیلی روشن باعث خسته شدن چشم بازدیدکنندگان و ترک کردن سایتتان می شود. همچنین باید توجه داشته باشید رنگ های اولیه مانند قرمز، زرد و نارنجی برای سایت های مربوط به آشپزی می تواند مفید باشد.

2. تمایز زیاد بین رنگ متن و رنگ نوشته ها قرار دهید

بهترین ترکیب بین نوشته و متن برای بهتر خواندن شدن، متن سیاه و پس زمینه سفید می باشد. اما بجز این، ترکیبات، ترکیب رنگ های مناسب دیگری هم وجود دارد. بجز سفید، رنگ پس زمینه های مناسب دیگر، آبی پر رنگ، خاکستری و سیاه می باشد. اما این وضعیت برای همه ی کسب و کارها یکسان نیست. وقتی یک محصول می خواهد در مرکز توجه قرار گیرد، رنگ های بی رنگ و یا در اصطلاح “desaturated colors ” مناسب به نظر می رسند. در تصویر زیر این تضادها را مشاهده می کنید.

در تصویر سمت چپ، محصول از مرکز توجه بیرون آمده است. اما در تصور سمت راست، همه توجه ها معطوف به محصول است.

3. بطور متوسط در سطح وب سایت خود با 3 رنگ بازی کنید و آنها را بطور نامتناقض استفاده کنید

هارمونی و تطابق بین رنگ های انتخاب شده، عامل موثری در تجربه ی خوب یک بازدیدکننده از وب سایت شماست. تعداد رنگ های مورد استفاده در کل طراحی شما باید معقول باشد. مثلا 4 و یا 5 مناسب به نظر می رسد. تعداد بیشتر رنگ باعث ایجاد تناقض می شود. همچنین به خاطر وجود رنگ های زیاد، کاربر بخش های مهم و برجسته شده را نمی بیند.

4. افرادی که بینایی آنها مشکل دارد را نیز در نظر بگیرید

مطمئن شوید که پیغام وب سایتتان به این دسته از افراد نیز می رسد. اخیرا مقاله ای در این زمینه از Aries Ardity مطالعه کردم که مهمترین بایدها و نبایدها را در زمینه ی استفاده از رنگ ها برای افراد مختلف را به خوبی بیان می کند. در مقاله های بعدی خودم، سعی بر این دارم که بخشی از دریافت های خودم را ارائه کنم.

بر اساس این مقاله، تلفیق نوشته و متن در رنگ های مختلف بر اساس موثر بودن و یا نبودن در عکس زیر به زیبایی نشان داده شده است.

توجه داشته باشید که واکنش به رنگ های مختلف، با تغییر سن، جنسیت و یا زمینه های فرهنگی متفاوت است. شما قبل از راه اندازی وب سایت خود، نیاز به تحقیقات وسیع و دامنه داری در مورد اینکه چه قشری و از چه جامعه ای مخاطب شما هستند، دارید.



کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط ali 96/4/13:: 1:56 عصر     |     () نظر