سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش را بجویید تا راه یابید . [امام علی علیه السلام]
کد نویسی در طراحی سایت

اسکیما مارک‌آپ (Schema Markup) مجموعه کدهایی است که وبمستران به وبسایت خود برای نشانه‌گذاری صفحات وب اضافه می‌کنند تا کمک کند  موتورهای جستجوی بزرگی از جمله گوگل، بینگ و یاهو همه عناصر صفحه وب را درک کنند و اطلاعات را به طور صحیح برای کاربران پردازش کنند. 

در واقع این تگ‌ها به موتورهای جستجو می‌گوید که صفحه در مورد چیست. با استفاده از اسکیما مارک‌آپ (Schema Markup) گوگل بهتر می‌تواند صفحه را درک کند و بهتر شناسایی کند که صفحه شما مرتبط با چه کلمه‌های کلیدی است.

 

اسکیما دیتا استراکچر (structured data schema) یا داده ساختار یافته چیست؟

داده ساختار یافته روشی برای آسان کردن کار موتور جستجو است تا با نشانه‌گذاری قسمت‌های مختلف متن درک کند، در واقع با استفاده از اسکیما ها داده های متنی، به داده های ساخت یافته و معنادار تبدیل می شوند و مفهوم پیدا می کندن، به عنوان مثال می توان در نظر گرفت که منظور شما از اعداد و کلمات درون متن چیست، آیا عدد موجود در متن قیمت یک محصول را نمایش می دهد یا تعداد موجودی را و... نشانه‌گذاری روش لیبل گذاری و ساماندهی داده‌ها به شیوه‌ای مناسب و منطقی است. برای مثال با نشانه‌گذاری یک کالا علاوه بر مشخص کردن توضیح یک کالا می‌توان قیمت، تاریخ انقضا، تعداد و غیره را مشخص کرد.

چگونه اسکیما مارک‌آپ می‌تواند به سئو کمک کند؟

محتوی اسکیما میکرودیتا در کد HTML می‌تواند به خزنده‌های موتور جستجو کمک کند که محتوای صفحه شما را به طور مؤثر درک کنند. این به نوبه خود می‌تواند قابلیت دید شما را افزایش دهد. بنابراین با قرار دادن برخی نشانه‌گذاری یا مارک‌آپ در اطراف انواع خاصی از اطلاعات استاندارد درون متن، منجر به تشخیص بهتر موتور جستجو می‌شود. برخی از انواع داده‌ای که موتور جستجو می‌تواند با اسکیما مارک‌آپ شناسایی کند شامل مکان‌ها، آدرس‌ها، شماره تلفن، دستورالعمل، مقالات خبری و بسیاری از موارد دیگر است. به عنوان مثال موردی را که می‌خواهید بر روی صفحه شناسایی کنید یک دستور غذا با اسکیما مار‌آپ است. برای این کار می‌توانید جنبه‌های کلیدی از دستور غذا از جمله یک خلاصه، یک URLL تصویر برای عکس ظرف و نیز امتیاز بندی کاربرانی که این دستور غذا را امتحان کرده‌اند را تعیین کنید. در ادامه به برخی از مزیت‌های اسکیما مارک‌آپ اشاره می‌شود.


اسکیما رتبه‌بندی جستجوی وبسایت را ارتقا می‌دهد: اگر چه گوگل مت کاتز (Googles Matt Cuttss) هیچ بیانیه رسمی مبنی بر اینکه سئو را بهبود می‌بخشد نداده است، اما برخی پیشرفت‌های قابل توجهی برای بسیاری از شرکت‌هایی که نشانه‌گذاری را بر روی سایت خود اجرا کرده‌اند داشته است؛ و باعث سبقت گرفتن از رقبایی شده که این ایده را کنار گذاشته‌اند. به این دلیل که موتورهای جستجو قادرند بهتر درک کنند که وبسایت در مورد چیست و در نتیجه ایندکس شدن سریعتر و دقیق‌تر انجام می‌شود. 


نرخ کلیک را بهبود می‌بخشد: از آنجا که اکثر وبمستران آگاه هستند، ریچ اسنیپت نقش بنیادی را در نرخ کلیک (CTR) ایفا می‌کند، اگر چه هیچ تضمینی وجود ندارد که گوگل و دیگر موتورهای جستجو از این دستورالعمل پیروی کنند، در صورتی که آنها محتوای دیگری را در میان صفحات وب شما می‌یابند که  بیشتر مرتبط برای جستجوی کاربران باشد، اسکیما مارک‌آپ اطلاعات مرتبطی در مورد محصول نشان می‌دهد که مشتریان به دنبال آن هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که ریچ اسنیپت‌های اطلاعات می‌توانند نرخ کلیک را به اندازه 30% افزایش دهند. 


پیشی گرفتن از رقبا: بر حسب مطالعات اخیر، کمتر از 11% وبسایت‌ها در واقع از اسکیما میکرودیتا استفاده می‌کنند. این مقدار کم می‌تواند علتی باشد که وبمستران استفاده از قدرت و مزایای استفاده از اسکیما مارک‌اپ را دست کم بگیرند. با اضافه کردن نشانه‌گذاری به وبسایت و ویدئوها، گوی سبقتی در رتبه‌بندی‌های موتور جستجو نسبت به رقبایی دارید که از نشانه‌گذاری استفاده نکرده است. 


نشانه‌گذاری می‌تواند بر میزان فروش تأثیر بگذارد: برای وبسایت‌های تجارتی اسکیما مارک‌آپ می‌تواند به عنوان الویت اولیه در نظر گرفته شود. زمانیکه شخص در حال جستجو برای کالای خاص است داده ساختار یافته خواهد گفت که به عنوان مثال قیمت محصول چقدر است، آیا آیتمی در انبار است و همچنین رتبه‌بندی ستاره را بر اساس مشاهده مشتریان قبلی نمایش می‌دهد. این نه تنها نرخ کلیک را تا حدودی افزایش می‌دهد، همچنین به مشتریان آرامش ذهن می‌دهد که آنها واقعا می‌توانند به شما اعتماد کنند و اینها به طور مستقیم بر روی صفحه نتایج جستجو دیده می‌شود.

چرا باید از اسکیما مارک‌آپ استفاده کرد؟

 یکی از وظایف موتور جستجو شناسایی چگونگی مرتبط بودن صفحه به پرس و جوی (query) کاربر است. داده ساختار یافته (Structured data) می‌تواند به موتور جستجو کمک کند به این دلیل که به صراحت می‌گوید چه نوع داده‌ای موجود است؛ بنابراین برای موتورهای جستجو مقایسه کردن صفحات را با هم آسان‌تر می‌کند. اسکیما مارک‌آپ می‌تواند به شما کمک کند که رفتار بصری بیشتری در صفحه نتایج جستجو کسب کنید؛ به عنوان مثال نشان دادن ستاره‌های کوچک برای آیتم‌های بررسی.
استاندارد جدیدی که گوگل برای نشانه‌گذاری پیشنهاد می‌کند JSON-LD است. مخفف نشانه‌گذاری JSON-LD داده لینک شده جاوا اسکریپت (JavaScript Object Notation Linked Data) می‌باشد. یکی از بهترین مزیت‌های JSON-LD در مقایسه با دیگر روش‌های نشانه‌گذاری داده ساختار یافته، جدا کردن داده ساختار یافته از محتوای درون صفحه است که می‌تواند نگه داشتن با هم داده ساختار یافته و HTML و محتوای صفحه را بدون اینکه هیچ کدام به هم بریزند بسیار آسان‌تر کند. یکی دیگر از تفاوت‌های JSON-LD این است که می‌تواند مواردی را معرفی کندکه در آن صفحه وجود ندارد؛ به عنوان مثال برای معرفی شماره تماس شرکت به موتور جستجو لزومی ندارد که حتما در صفحه مورد نظر وجود داشته باشد. در حال حاضر نشانه‌گذاری JSON را به غیر از گوگل همه موتورهای جستجو پشتیبانی نمی‌کنند و البته مشکلاتی را برای ناشران وب ایجاد می‌کند. آیا آنها باید یک نوع نشانه‌گذاری که به طور گسترده‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد را به کار برند؟ و یا باید نشانه‌گذاری که برای گوگل بهتر است به کار برند؟ پاسخ‌ها بستگی زیادی به هزینه و سود آنالیز، به الگوهای ترافیک و آنچه که فکر می‌کنید پتانسیل ترافیک است دارد.
به طور کلی نشانه‌هایی وجود دارد که نتایج جستجو با نشانه‌گذاری باعث بهتر شدن نرخ کلیک خواهد شد؛ اما اینکه تنها اسکیما مارک‌آپ را اجرا کنید بدان معنا نیست که به طور اتوماتیک سایت بهتری دارید. نشانه‌گذاری قطعا سئوی وبسایت را ارتقا می‌دهد اما بدان معنا نیست که سایت شما بهتر از سایتی است که این تگ‌ها را اجرا نکرده است. گوگل به شما منحصرا بر اساس پیاده‌سازی اسکیما مارک‌آپ رتبه نمی‌دهد


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط ali 96/3/21:: 3:27 عصر     |     () نظر